1.3 Reflecties op het rapport – 4 Ondernemingsraad (OR).
De ondernemingsraad ziet het kwaliteitsrapport als een samenvatting van de ervaringen van medewerkers en cliënten, welke zijn gehoord over hoe zij het werken en wonen bij Gors hebben ervaren in het achterliggende jaar.
De ondernemingsraad vindt dat het rapport een overzichtelijke en duidelijke weergave is van wat er speelt binnen de organisatie en hoe dit door de diverse groepen wordt beleefd. Hiernaast, dat het rapport een overzichtelijk beeld geeft van de ontwikkelingen van het achterliggende jaar, de beleidskeuzes en wat deze hebben opgeleverd aan succeservaringen en aan verbeterpunten.
Wat opvalt is dat het geheel leuk aangeboden wordt met tekst, foto’s, video’s en erg kleurrijk. Dit maakt het uitnodigend om te lezen en maakt het afwisselend met tekst en video/beeld. De teksten per onderwerp zijn ook vrij kort, maar geven desalniettemin een goede weergave. Prettig dat aan het einde van (bijna) ieder stukje ook de reflectievragen naar voren komen ‘wat ging goed’ en ‘wat kan beter’?
De ondernemingsraad wordt in geen enkel hoofdstuk genoemd, met uitzondering van het organigram in 5.4. Het kwaliteitsrapport beschrijft de organisatieontwikkeling. Wanneer men een beeld wil schetsen hoe een organisatie in elkaar zit dan is het goed om te laten merken dat de stem en het geluid van de medewerker belangrijk gevonden wordt in deze ontwikkeling. Hier staat de ondernemingsraad ook voor, wat maakt dat het gemis hiervan opvalt.