5 Medewerkers

5.2 Gebouwd aan fundament voor de arbeidsmarktcommunicatie

5.2 Gebouwd aan fundament voor de arbeidsmarktcommunicatie.

“Op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie was het vooral onderzoeken, oriënteren en vervolgens een fundament bouwen. Hiermee hebben we de basis gelegd voor onze communicatie met nieuwe en bestaande werknemers.”

Communicatieadviseur Robbin Gilijamse maakt deel uit van de werkgroep Arbeidsmarktcommunicatie. Een groep die zich bezighoudt met het werven en behouden van medewerkers. Robbin: “Het fundament is neergezet in de werkgeversbelofte. Deze wordt weergegeven met de vier G-woorden: geïnteresseerd, gezamenlijk, groei en gewaardeerd. De belofte werd het afgelopen jaar verwerkt in diverse communicatie-uitingen voor (potentiële) medewerkers. Met als doelen zowel werven als waarderen en daarmee binden.

Voor dit gesprek schuift ook Anouk Piso aan, strategisch adviseur P&O. Anouk: ”Het kaartje dat we tijdens de Dag van de Zorg naar onze medewerkers hebben gestuurd, is hier een goed voorbeeld van. Op het kaartje stonden persoonlijke boodschappen van de bestuurders en de managers. Hiermee wilden we medewerkers laten weten dat we ze waarderen. Ditzelfde geldt voor de Sinterklaaskaart met een gedicht en een doosje speculaas die alle medewerkers dit jaar ontvingen. Of de bioscoopbon van Pathé die ze kregen thuisgestuurd voor de Fit2Workweek. Robbin: “Sinds corona is de werkdruk enorm hoog en wordt er veel gevraagd van zorgmedewerkers. In dat kader wilden we onze collega’s graag wat extra’s bieden, bijvoorbeeld ter ontspanning, zodat ze zich gewaardeerd voelden.”

Meet & Greet Cavalier
Wat betreft het werven en behouden van personeel heeft de werkgroep veel on- en offline activiteiten uitgevoerd. Hiervoor was een jaarplan opgesteld. Wekelijks kwam de groep bijeen om te brainstormen en plannen te bespreken. En dat terwijl de agenda’s van de meeste leden al bomvol gepland waren met andere (coronagerelateerde) werkzaamheden. Ook kwamen tijdens deze bijeenkomsten vaak originele en effectieve acties voorbij die werden bedacht door of in samenwerking met de teams. Een voorbeeld daarvan is de sollicitatie Meet & Greet bij de Cavalier.

Robbin: “Hiermee werden op een laagdrempelige manier geïnteresseerden uitgenodigd. In dit geval konden ze kennismaken met de Cavalier. Er waren echter ook personeelsconsulenten aanwezig die meer konden vertellen over het werken in de gehandicaptenzorg en de mogelijkheden binnen Gors. Er zijn een aantal goede matches gemaakt en sindsdien hebben we er een paar collega’s bij.“

Een verbetering voor werkenbijgors.nl
Daarnaast is de website werkenbijgors.nl verbeterd. Robbin legt uit: “Om meer bezoekers te trekken, hebben we de gehele website laten scannen door een extern bedrijf. Uit die scan kwam het advies om kortere vacatureteksten op te stellen en aantrekkelijkere foto’s te plaatsen. We zijn met dit advies aan de slag gegaan en de verbeteringen zijn doorgevoerd in tekst en beeld. Zo hebben we het vacatureformat aangepast. Hierdoor zijn de vacatureteksten- en foto’s aanspreekbaarder bij de doelgroep.”

Ambassadeurs die vertellen over Gors
Door corona werden alle live-evenementen, zoals het netwerkevenement Contacta, afgelast. Anouk: “Ook al gingen de evenementen niet door, toch hebben we andere creatieve manieren bedacht om onze organisatie te promoten. We zijn bijvoorbeeld gestart met een pool van Gors-ambassadeurs. Deze groep bestaat uit diverse medewerkers. Er zijn een aantal ambassadeurs die gastcolleges hebben gegeven op mbo-scholen.” Daarnaast zijn we in 2021 begonnen met een project waarbij medewerkers voor de camera meer vertellen over Gors. Dit project was eind december nog niet afgerond. Het doel is om dit in 2022 te presenteren.”

Snelle communicatie over de coronabaan
Verder is in april intern en extern gecommuniceerd over de coronabaan. Er verscheen een artikel over op gors.nl en in de maandelijkse digitale nieuwsbrief. In deze nieuwe functie gingen nieuwe medewerkers aan de slag als Ondersteuner Zorgmedewerker. Met de coronabaan werd de werkdruk op locaties verlicht en kregen mensen de kans om de zorgsector te verkennen en een opleiding te volgen. Anouk: “Aangezien deze functie in een kleine twee weken was ontwikkeld, hadden we niet veel tijd om een campagne op te zetten. We hebben er toen voor gekozen om mensen te werven via het platform ‘Extra handen voor de zorg’ van Regioplus. Daarnaast zijn er nog een aantal mensen aangenomen via Reïntegratie Zeeland. Ook al hebben we hier geen grote campagne voor opgezet, toch had onze actie succes. Uiteindelijk zijn er namelijk 19 mensen gestart met de coronabaan, waarvan 5 de opleiding hebben behaald. Een mooie prestatie dus.”


Wat ging er goed?
Het werken met het jaarplan. De groep kwam wekelijks bijeen om het jaarplan te bespreken en de voorgenomen acties te verdelen en op te pakken.

Wat kan beter?
Vanwege tijdsgebrek krijgen acties die de werkgroep uitvoert niet altijd de optimale aandacht. Dit kan verbeterd worden door afdelingen meer bij de werkzaamheden van de groep te betrekken.